tisdag 25 november 2008

Farmor

Vila i frid lilla farmor.

I förmiddags när hemtjänsten kom hade farmor så fridfullt somnat in.

Det kom lite tvärt, hon var inte speciellt dålig. Alzheimers sjukdom drabbades farmor av i våras och det blir ju bara värre och värre. Det var väldigt snurrigt nu på slutet. Fast inte förstod vi att det var slutet...

Farmor blev 86 år gammal. Jag är glad att hon fick somna in hemma och inte på ett boende. En dement människa mår inte bra av att flyttas så det är fakstiskt en lättnad.

Många minnen, käsnlor och tankar far fram och tillbaka i mitt huvud nu. Farmor var en stark kvinna som lärde mig och min syster oerhört mycket. Trots ett avstånd på ca 60 mil kändes det ändå som att hon var nära (innan demensen blev för svår).

Min första tanke när syrran ringde mig på jobbet var "nu måste jag ringa mamma" (och pappa också såklart), men det går ju inte. Nu hoppas jag att dom har det bra tillsammans i himlen eller var dom nu är, det är iaf på ett fint ställe. Det är jag övertygad om. Farmor var så förtjust i mamma och blev väldigt ledsen när hon blev sjuk och så småningom gick bort. Farmor frågade flera gånger den sista tiden hur det var med mamma.

I kväll ska jag tända ett ljus och NU skall jag gå och lukta på parfymen som farmor hade på sig. Jag fick en sådan i present en gång för länge sedan!

8 kommentarer:

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Vad fint du har skrivit!

KRAM!

m sa...

Håller med C vad fint du har skrivit! Ledsen för er skull men är säker på att mamma står redo med en glas sangria och välkomnar farmor. Hon var en tuff dame,(var det inte hon som gjorde de där tuffa kepsarna ni hade?)
Många kramar Mimi

Cecilia sa...

Skruttgumman! Du skriver så varmt och fint om lilla farmor.
Självklart är hon med din mamma och de är glada över att vara tillsammans.

Stor kram till dig min bästa vän!

Anonym sa...

hej!!!tråkigt att läsa att farmor gått bort men fint ändå att hon fick somna in hemma i sin säng!många kramar jannika

Anonym sa...

Vad tråkigt att din farmor somnat in. Det är ju någon som funnits hela ens liv. Kram

Fia sa...

Du har verkligen skrivit jättefint, blir alldels tårögd! Skönt att hon fick somna in lugnt och fint i sitt hem!!
Kramar till dig!
Fia.

Anonym sa...

Ledsen för att din farmor somnat in, men skönt för henne att det fick ske i det egna hemmet.

Kram på er!

Anonym sa...

Många tröst- och styrkekramar till dig. Beklagar verkligen sorgen... :-(
Vila i frid lilla farmor!